U bent hier: Home NLP NLP Technieken Feedback

Feedback

Iemand goede feedback geven is vaak niet gemakkelijk. Positieve feedback geven is waarschijnlijk nog wel te doen maar negatieve feedback geven doen we (vaak) liever niet. Terwijl goede feedback eigenlijk hartstikke waardevol is en de ontvanger in staat stelt om te groeien en positieve veranderingen te maken.

Hoe kun je het beste feedback geven zodat het voor jou als gever goed voelt en voor de ontvanger waardevol en effectief is?

Gebruik dan het NLP sandwich model.

Feedback NLP – NLP sandwich model

Het NLP sandwich model dankt zijn naam aan het feit dat het uit drie lagen bestaat, net zoals bij een sandwich. Je hebt de bovenste laag (het brood), de tweede laag (het beleg) en tot slot de laatste laag (het onderste brood). We leggen hieronder stap voor stap uit hoe je het feedback sandwich model in de praktijk kan brengen.

Laag/stap 1. Wat ging goed? Geef aan wat er goed ging en wat de persoon goed heeft gedaan. Stap hier niet te snel over heen maar neem hier echt even de tijd voor. Gebruik de zin: ‘Wat je erg goed deed was….’ Geef waardevolle, persoonlijke complimenten op basis van de vaardigheden van de persoon.

Laag/stap 2. Wat kan er beter? Benoem vervolgens de mogelijkheden tot verbetering. Gebruik de zin: ‘Wat er beter kan is…..’. Probeer kort en zo concreet mogelijk te zijn, zo vergroot je de kans dat de persoon de verbeteringen in een keer goed uitvoert. Probeer niet te oordelen en het zo min mogelijk op de man te spelen, feedback is een suggestie voor verbetering. Houd in gedachten dat je de persoon wil laten groeien, dus breng jouw feedback op deze manier.*

Laag/stap 3. Algemene samenvatting. Gebruik de zin: ‘Over het algemeen was het…… En als je de feedback integreert dan……’. Sluit af met een blijk van wederzijdse waardering.

‘Feedback geven is niet altijd makkelijk maar wel heel waardevol voor de ontvanger’

*Tip: Op het moment dat je feedback gaat geven is het slim om dit even te benoemen. Feedback heeft namelijk alleen zin als de ander dit wil ontvangen. Dit betekent namelijk dat je allebei een bepaalde rol aanneemt, die van gever en die van ontvanger. Het is namelijk niet de bedoeling dat de ontvanger met jou in discussie gaat. Het is jouw feedback en deze mag jij op jouw manier geven, er is dus geen foute feedback en de ontvanger dient daarvoor open te staan en de feedback serieus te nemen.