U bent hier: Home V ≠ R = T

V ≠ R = T

25 oktober 2018
Robin Stevens NLP Trainer

Ken je dat gevoel?

Je hebt een afspraak met iemand gemaakt om iets leuks te gaan doen. Je kan niet wachten tot het zover is. Op de dag van de afspraak zit je al kwispelend op de deurmat. Maar dan gaat je telefoon. ‘Ja, ik kan niet want ik moet plotseling…’ klinkt het aan de andere kant. Je luistert al niet eens meer.

Voel je? Teleurstelling dus.

‘Wist je dat er een specifieke formule nodig is om teleurgesteld te raken?’

V ≠ R = T

Als het (R) resultaat niet gelijk is aan je (V) verwachting dan resulteert dat in (T) teleurstelling

Bijvoorbeeld:

Wij maken een afspraak met elkaar om samen te gaan werken. Op basis van de afspraak die we met elkaar maken creëer ik bepaalde verwachtingen (V). Dat voelt goed. Het voelt goed om een afspraak te hebben over iets in de toekomst. Ook al is dat specifieke moment nog niet aangebroken waarop je onze afspraak nakomt, het voelt alvast heel goed. In de tussentijd gaan die verwachtingen (V) steeds meer leven in mijn hoofd. Dat voelt lekker omdat ik uitkijk naar dat fijne moment in de toekomst.

Nu is het moment aangebroken waarop je onze afspraak zou nakomen. Maar helaas! De verwachtingen die ik gecreëerd heb in mijn hoofd, op basis van de afspraken die we hebben gemaakt blijken enorm af te wijken van het resultaat (R). Dat fijne moment in de toekomst waar ik zo naar uitkeek is niet gekomen. Teleurstelling (T) is in dat geval onvermijdelijk.

‘In feite raak je teleurgesteld, omdat jouw eigen gemaakte verwachting niet nakomt’

Elke keer dat je teleurgesteld bent geraakt, moet je op de een of andere manier deze formule hebben gevolgd. Het lijkt in eerste instantie alsof je teleurgesteld raakt, doordat de ander de afspraak niet nakomt. Maar in feite raak je teleurgesteld, omdat jouw eigen gemaakte verwachting niet nakomt. Zie je het verschil?

Hoe voorkom je teleurstelling?

1. Beloof niet teveel

We kochten een nieuwe bank, met een levertijd van drie maanden. In de winkel vonden we het jammer dat we zo lang op onze nieuwe bank moesten wachten, maar we besloten het te accepteren en hem toch te kopen. De verrassing was des te groter toen al na een maand de telefoon ging dat onze nieuwe bank al binnen was.

Dit principe noemen ze in de marketing ook wel undermarketing. Beloof niet teveel, zodat de ander geen extreme verwachtingen creëert in z’n hoofd. Het kan dan altijd meevallen en in plaats van teleurgesteld ben je in dat geval positief verrast.

2. Accepteer het resultaat zoals het is

Als we teleurgesteld raken is het onze eerste neiging om de beschuldigende vinger naar de ander uit te steken. ‘Jij had me beloofd, dat je dit zou doen en nu houd je je er niet aan’. Op die manier blijf je teleurgesteld. Beter is het om in te zien dat je vooral teleurgesteld bent op basis van je eigen verwachtingen. Zo kan je je verwachtingen bijstellen en de situatie accepteren zoals hij is. Dat is niet altijd makkelijk, maar wel de enige manier.

De eerstvolgende keer dat je weer afspraken met diezelfde persoon maakt, passen je verwachtingen zich bovendien vaak vanzelf aan.

3. Maak betere afspraken

Zorg dat de de verwachtingen die je hebt, helder afstemt met de degene met wie je afspraken maakt. Hoe specifieker je afspraken zijn, hoe groter de kans dat je verwachting wordt waargemaakt.

4. Wordt minder afhankelijk van de toekomst

Verwachtingen gaan over de toekomst. Leer jezelf aan om goede gevoelens niet te veel te laten afhangen van denkbeeldige verwachtingen over de toekomst. Laat je goede gevoel afhangen van dingen die nu al goed gaan in je leven. Dat zijn er meer dan je denkt!

Over Robin Stevens

Robin Stevens organiseert sinds 2007 NLP opleidingen en trainingen in persoonlijke ontwikkeling. Hij publiceerde in 2017 de bestseller: De kracht van NLP. Interviews en columns van Robin verschenen onder andere in: LINDA, JM Ouders, TV West, Managementboek en diverse lokale media