Vooronderstellingen
Er zijn acht vooronderstellingen die de basis vormen van NLP. Wat heb je aan deze vooronderstellingen? Nou, behalve dat ze informatief zijn helpen ze je om NLP beter te begrijpen en goed toe te passen in je leven. In iedere NLP opleiding leer je als eerste deze vooronderstellingen want ze vormen de basis voor de NLP technieken. Hieronder staan de acht vooronderstellingen van NLP voor je op een rijtje uitgelegd.
Er is geen falen, er is alleen feedback
Dit betekent dat binnen NLP er niet zoiets bestaat als falen. Het zou heel goed kunnen dat het niet in één keer lukt om je doel te bereiken maar dit wordt binnen NLP gezien als het verzamelen van feedback, van leren en van opstaan, om zo uiteindelijk je doel te bereiken. De truc is dus om het falen steeds meer te vergeten en te focussen op het verzamelen van feedback over die ‘mislukking’. Leer van je fouten. Ga jezelf behandelen zoals je je beste vriend(in) of partner behandelt. Wat doe je als hij/zij thuiskomt en baalt van een mislukte presentatie? Dan zeg je waarschijnlijk: ‘kom lekker zitten, ontspan, drink een kopje thee. De volgende keer gaat het vast beter, wees niet zo streng voor jezelf’. Terwijl we vaak tegen onszelf iets zeggen in de trant van: ‘wat ben je toch een sukkel, je kunt ook helemaal niets, je bent zo waardeloos, je kunt maar beter ontslag nemen en nooit meer van de bank afkomen’. Hoe vaker je durft te focussen op het verzamelen van feedback na een mislukte poging en opnieuw het proces van je doel bereiken durft te doorlopen, en lief te zijn voor jezelf, des te vaker zul je merken dat je steeds meer positieve doelen bereikt op een hele ontspannen en relaxte manier. Dus, falen vergeten we, er bestaat alleen nog het verzamelen van feedback.
Het is makkelijker om je eigen gevoel over een situatie te veranderen dan de situatie zelf
Soms gebeuren er dingen in ons leven waar we geen controle over hebben. Dit kunnen positieve situaties maar ook negatieve situaties zijn. Waar we op zo’n moment wél controle over hebben zijn onze gedachten en gevoelens over die situatie. Zodra je je gedachten aanpast, verandert jouw ervaring van die situatie en dus ook je gevoel. Er zijn verschillende NLP technieken die je leren invloed te hebben op je gedachten en je gevoel.
‘We hebben niet altijd controle over wat er in ons leven gebeurt maar we hebben wel controle over hoe we daarop reageren’
De betekenis van alle communicatie is de reactie die je krijgt
Als mensen niet het gewenste resultaat in een gesprek bereiken, zeggen ze vaak: ‘je begrijpt me verkeerd’. Vaak krijgt de ontvanger van het gesprek de schuld dat hij/zij de zender niet goed begrijpt en dat het aan de ontvanger ligt om daar wat aan te doen. In NLP bestaat dit niet. Sterker nog, als iemand waar jij tegen praat jou niet begrijpt, dan heb jíj het niet goed uitgelegd. De oorzaak en de controle liggen dus bij jezelf. De reactie die je krijgt op iets wat je hebt gezegd, is eigenlijk wat je écht hebt gezegd.
Dus kijk en luister naar wat jouw woorden voor reactie oproepen bij de ander.
Bijvoorbeeld:
- Als ik een grap maak, maar niemand lacht, dan is het geen grap.
- Als ik iemand een compliment geef, maar degene ervaart het niet als compliment, dan is het geen compliment.
Alles wat we ervaren is op basis van onze vijf zintuigen: zien, horen, voelen, ruiken en proeven
Deze vooronderstelling betekent dat wij de wereld om ons heen ervaren op basis van onze vijf zintuigen. Via onze oren, mond, neus, ogen en tastzintuig komt informatie binnen en al die informatie wordt verwerkt tot informatie in ons brein. Jouw brein zit dus vol met ervaringen van wat jij in het verleden hebt gezien, gehoord, gevoeld, geroken en geproefd en dit heeft jou, in combinatie met andere nog een aantal andere factoren, gevormd tot wie je nu bent. Deze vooronderstelling is onderdeel van het grotere NLP communicatiemodel.
De kaart is niet het gebied
Deze vooronderstelling sluit mooi aan bij vooronderstelling vier. Ervan uitgaande dat je de wereld om je heen met jouw vijf zintuigen ervaart betekent dat jouw ervaring uniek en persoonlijk is. Alleen jij ervaart op deze precieze manier situaties en gebeurtenissen. Dit betekent dus dat iemand anders eenzelfde gebeurtenis anders kan ervaren, op basis van zijn/haar zintuigen en ervaringen uit het verleden. Tegelijkertijd betekent dit dus dat jouw wereldbeeld niet de objectieve weergave van de werkelijkheid is. Iedereen ziet de werkelijkheid door zijn of haar eigen bril. Daardoor worden situaties door iedereen anders ervaren en onthouden we andere dingen.
Alles wat iemand nodig heeft om te veranderen draagt diegene al bij zich in de vorm van herinneringen
Als we iets willen veranderen, is de kans groot dat het patroon dat we zoeken al ligt opgeslagen in ons brein. Vaak weten we al precies wat we willen en beschikken we over alle bronnen die nodig zijn om dat te bereiken. Hoe weet je bijvoorbeeld dat je wil ontspannen als je enorm gestresst bent? Precies, je brein heeft een herinnering aan of een beeld van een ontspannen moment en weet hoe ontspanning werkt. Het enige wat we moeten doen is ons brein in de goede richting sturen door middel van handige NLP technieken. NLP kijkt daarbij naar alles wat goed gaat, hoe dat gaat en hoe je dat meer kunt gaan doen, in situaties die je wilt veranderen.
Nog een voorbeeld: iemand is op het werk onzeker, maar zelfverzekerd als hij/zij thuis is. Het gewenste gedrag (zelfverzekerdheid) is dus al in die persoon aanwezig. Het enige wat die persoon hoeft te leren, is het zelfverzekerde gedrag van thuis toepassen op het werk.
Iedereen is diep van binnen een fantastisch en leuk mens, alleen gedragen mensen zich soms op een onhandige manier, zowel intern (in gedachten) als extern (in gedrag)
Binnen NLP gaan we ervan uit dat iedereen diep van binnen een leuk en fantastisch mens is. Dit betekent dus tegelijkertijd dat er niet zoiets bestaat als een slecht mens. Er zijn wel mensen die zich onhandig gedragen, door onhandige gedachten te denken of onhandige gevoelens te voelen. Gelukkig kan je hier weer grip op krijgen met behulp van verschillende NLP technieken.
‘Er is niks mis met je, je doet alleen soms een beetje raar’
Elk gedrag heeft een positieve intentie. Er is altijd een context waarbinnen het gedrag waardevol is voor degene die het gedrag vertoont
Iets wat in jouw ogen slecht gedrag is, kan voor de ander normaal of goed gedrag zijn. Dit hangt weer af van zijn/haar wereldbeeld, uitgelegd in vooronderstelling vijf. We gaan er dus binnen NLP vanuit dat ieder gedrag, hoe slecht ook in jouw ogen, voor degene die het uitvoert een positieve intentie heeft. Er moet iets positiefs zijn aan dat gedrag zodat degene het wil uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan roken, iedereen weet dat roken slecht voor je is, maar het inhaleren van de rook geeft de roker een ontspannen gevoel (de positieve intentie). Een ander voorbeeld is ongezond eten. We weten allemaal dat veel vet en suiker niet goed voor je, maar het geeft sommige mensen een kort gevoel van genot als ze dit eten (positieve intentie).
Tot slot, de acht vooronderstellingen van NLP vormen de basis voor de NLP technieken. De volgende stap is dus het leren en oefenen van NLP technieken. Download hier het gratis NLP rapport.
Ik heb deze workshop als heel goed ervaren. Niet alleen door de leuke en boeiende presentatie van Robin, maar ook... - Harry – Overwin je spreekangst Het was een zeer leerzame en leuke dag. Ik ben echt blij dat ik bij deze workshop/training ben geweest. Robin vertelt... - Carlos – NLP Practitioner in één dag
Lees meer ervaringen