Rapport maken
Heb je weleens het gevoel gehad dat je iemand al jaren kent terwijl je deze persoon net ontmoet hebt? Dat is fijn, toch? Jullie hebben leuke gesprekken, kunnen uren praten over onderwerpen die jullie beiden interessant vinden en vinden het fijn om veel met elkaar om te gaan.
Helaas heb je misschien het tegenovergestelde ook weleens ervaren: je kent iemand al jaren maar je hebt nog steeds het gevoel dat je geen klik hebt met deze persoon. Je hebt eigenlijk niets om met deze persoon over te praten, je voelt je ongemakkelijk in zijn/haar bijzijn en hebt eigenlijk geen behoefte om deze persoon vaak te zien. Hoe komt dat? Hebben we hier zelf invloed op? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat we wel een klik krijgen met iemand?
‘Hoe zorg je ervoor dat je een klik met iemand krijgt als dit niet op een natuurlijke manier ontstaat?’
Rapport maken
Het is misschien wel een van de meest onderwezen NLP-technieken die wereldwijd gebruikt wordt in communicatietrainingen of verkooptrainingen. Rapport maken (spreek uit als: ‘rappor maken’). Kort gezegd is rapport maken een handige manier om beter contact te maken met mensen waar je van nature geen klik mee hebt maar deze wel graag wilt. Bijvoorbeeld met mensen waar je niet omheen kunt, zoals collega’s, familieleden, zakelijke contacten die belangrijk zijn, noem maar op. Wanneer dit het geval is, ga je aan de slag met de rapport-technieken. Het grappige is dat je gaat merken dat je steeds beter gaat worden in contact en een klik maken met heel veel verschillende mensen.
‘Mensen die met elkaar een klik hebben lijken op elkaar’
Wanneer mensen een klik met elkaar ervaren blijken ze, als je ze bestudeert, een bepaalde structuur te hebben dat ze onbewust volgen. Eigenlijk is het heel simpel: mensen die elkaar aardig vinden doen elkaar steeds na. Ze maken dezelfde bewegingen, praten in hetzelfde tempo, halen zelfs tegelijkertijd adem en gebruiken dezelfde soort woorden. Wil je dus handmatig een klik met iemand creëren, dan is het goed om die persoon na te doen. Laten we beginnen bij het makkelijkste, namelijk iemand lichamelijk na doen.
Lichaamstaal spiegelen
Als je rapport wilt maken let dan eens op de lichaamstaal van de ander. Ga dit nadoen. Als hij zijn benen over elkaar legt, doe jij dat ook. Zie je hem zijn hoofd bewegen, dan doe jij dat ook op dezelfde manier. Krabt hij zijn gezicht, dan doe je hetzelfde, enzovoorts. In de jaren ‘70 werd deze techniek veel mensen aangeleerd voor het voeren van succesvolle verkoopgesprekken. Het gevolg was dat iedereen deze techniek te pas en te onpas ging gebruiken. Voor je het wist, was iedereen elkaar de hele dag aan het nadoen en het leek eerder een soort circus dan een succesvolle communicatietechniek. Wanneer je iemand qua lichaamstaal nadoet, is het dus goed om op te letten dat je dit niet overdrijft. Probeer te letten op subtiele bewegingen die je na kunt doen en die niet gelijk opvallen. Hierbij kun je denken aan de stand van het gezicht, de stand van de schouders of bijvoorbeeld de spanning van de spieren.
Stemgebruik
Het tempo waarin mensen praten is vaak ook het tempo waarin mensen denken. Praat je te snel voor iemand, dan komt de informatie dus niet aan. Praat je te langzaam, dan raken mensen verveeld en gaan ze aan andere dingen denken. Het is dus slim om eerst goed het spreektempo te beluisteren en dat vervolgens rustig na te doen, zodat mensen je precies goed begrijpen.
Niet alleen het tempo, maar ook de kracht van de stem (hard, zacht, enthousiast, verlegen, etc.) is slim om te kopiëren zodat de ander zich op zijn/haar gemak voelt. Kies het stemgeluid dat past bij jouw boodschap en bij de persoon waartegen je praat. Een voorbeeld: als iemand aan het eind van de zin telkens omhoog gaat met zijn/haar stem doe je hetzelfde. Dit geldt natuurlijk ook andersom. Let daarbij wel op dat je stemgeluid blijft passen bij de woorden die je zegt.
‘De snelheid waarmee iemand spreekt komt overeen met de snelheid waarop iemand denkt’
Dezelfde soort woorden gebruiken
Als je letterlijk dezelfde woorden of zinnen kopieert die mensen tegen je hebben gezegd, dan krijgen ze het gevoel dat je ze goed begrijpt. Dat roept vertrouwen op en daardoor verbetert je contact met deze persoon.
Volgen en leiden
Het doel van de voorgaande informatie is dat je meer contact krijgt met mensen. De genoemde onderdelen geven aan de ander aan: ik zie je, ik heb aandacht voor je. En dat vinden mensen fijn. Maar behalve dat wil je ook graag meer invloed uitoefenen op het gesprek. Dat doe je door na verloop van tijd de leiding te nemen. Als je iemand een tijdje gevolgd hebt, ga je opeens zelf een bepaalde beweging maken en kijk je of de ander je vanzelf na begint te doen. Is dit gelukt? Dan heb je op de juiste manier gevolgd. Is dit niet gelukt, dan doe je de ander nog een tijdje na, net zolang tot hij je wel nadoet. Dan heb je de klik gemaakt.
Zodra je merkt dat je een klik hebt, hebben de technieken gewerkt en hoef je ze niet meer (zo bewust) uit te voeren. Je hebt dan op een natuurlijke manier de leiding verkregen zodat je je boodschap goed kunt overbrengen.
Na verloop van tijd merk je dat je steeds beter leert zien (helderziend), leert horen (helderhorend) en leert voelen (helder voelend). Het lijkt bijna alsof je meer weet dan andere mensen! Maar het is simpelweg dat je heel goed leert kijken, heel bewust bent van subtiele signalen die mensen afgeven. Succesvolle therapeuten kunnen zich perfect aanpassen aan hun cliënten op basis van hun woorden, lichaamstaal en stemgeluid. Dit heeft succesvolle resultaten tot gevolg.
Hoe meer je dit traint, hoe meer je er goed in leert worden bij steeds meer verschillende mensen. Als je in staat bent om je aan te passen, te oefenen, te leren, dan word je hier heel succesvol in. Rapport maken vormt een groot onderdeel van de NLP Practitioner opleiding. Lees hier alles over de NLP Practitioner opleiding.
Voordat ik de opleiding ging doen was ik bang dat NLP misschien te zweverig zou zijn voor mij. Omdat het... - Simona – NLP Practitioner opleiding Ik vond het een zeer leerzame dag. Doordat je geadviseerd werd te focussen op het(NA) DOEN in plaats van het... - Hilde – NLP Practitioner in één dag
Lees meer ervaringen