U bent hier: Home De kracht van echt contact

De kracht van echt contact

7 maart 2018
Robin Stevens NLP Trainer

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat echt contact maken met andere mensen steeds zeldzamer wordt. Echt contact maakt steeds vaker plaats voor digitaal contact. Hoewel dat aan de ene kant de wereld een stuk kleiner maakt kan het echt contact nooit vervangen.

Toen ik opgroeide waren er nog nauwelijks mobiele telefoons. We moesten leren om contact te maken door te glimlachen, voorzichtig steeds dichterbij te gaan staan of door een grapje te maken. Dat lukte soms en ging ook vaak mis. Dat leverde allerlei ongemakkelijke gevoelens op. Vervolgens duurde het vaak weer even voordat je het nog een keer ging proberen.

‘Screen-agers’

Niet altijd een leuke maar wel een effectieve leerschool. Je leert lichaamstaal lezen en luisteren en kijken naar anderen. Je ontdekt gaandeweg wat werkt en wat niet werkt zodat je daar later in je leven profijt van hebt. De ‘screen-agers’ van nu lijken deze fase wel over te slaan. Ze verschuilen zich achter schermpjes en durven niet of nauwelijks om echt contact te maken. Ook volwassenen lijken het langzaam weer af te leren. We pakken liever onze telefoon dan dat we een praatje maken met een onbekende.

Toen ik net trainingen gaf in communicatie, moest ik soms ingewikkelde communicatietechnieken uitleggen om mensen iets bij te leren. Tegenwoordig hoef ik eigenlijk alleen maar te zeggen dat ze de smartphone tijdens gesprekken beter in de handtas/broekzak kunnen houden.

Op die manier kan je weer echt kijken, echt luisteren en echt voelen wat de ander zegt.

Daarnaast zie je direct (dus niet op een schermpje in de vorm van blauwe vinkjes) wat de impact is van de boodschap die je zelf probeert over te brengen. De impact alleen daarvan is al enorm positief.

‘Door echt contact te maken zie, hoor en voel wat de ander zegt’

Contact maken vanuit aandacht

Veel mensen maken ook alleen maar contact omdat ze een bepaald doel willen bereiken met dat contact. Denk bijvoorbeeld aan je boodschappen afrekenen. Maak je alleen contact met de caissière zodat ze je boodschappen kan afrekenen? Dan is de caissière niet meer dan een middel om een doel te bereiken.

Probeer eens wat er gebeurt als je contact maakt met de mens achter de caissière. Maak oogcontact, maak een oprecht praatje of wens haar voor de verandering eens een fijne (werk)dag. Als je goed oplet zal je zien dat haar ogen even oplichten omdat ze voelt dat je echt contact maakt. Dat voelt fijn. We willen als mensen graag echt gezien, gehoord en geraakt worden. Soms ontstaat er uit zo’n echt contact moment dan een mooi vervolg. Een vriendschap, een mooie verbinding of zelfs een relatie.

In elk geval zijn dat de contactmomenten die je bij zullen blijven. Momenten waar je later ook zelf nog met een glimlach aan terugdenkt.

 

Over Robin Stevens

Robin Stevens organiseert sinds 2007 NLP opleidingen en trainingen in persoonlijke ontwikkeling. Hij publiceerde in 2017 de bestseller: De kracht van NLP. Interviews en columns van Robin verschenen onder andere in: LINDA, JM Ouders, TV West, Managementboek en diverse lokale media