U bent hier: Home NLP Nieuws Terug naar het nu

Terug naar het nu

Gisteren las ik dat Wendy van Dijk het goede voorbeeld geeft, door met haar gezin de smartphone voortaan wat vaker opzij te leggen en weer oprecht aandacht te hebben voor alle gezinsleden. Het zal de meeste mensen wel opgevallen zijn, dat de afgelopen paar jaar gewoon menselijk contact plaats heeft gemaakt voor het staren naar een schermpje. Zelfs hier in de backpackers locaties zitten mensen tegenwoordig massaal naar hun schermpje te staren. Het eerste wat mensen vragen als  ze een restaurant of hotel binnen lopen is de Wi-Fi code, zodat ze kunnen ontdekken wat andere mensen aan de andere kant van de wereld aan het doen zijn. Ondertussen wordt eten niet meer echt geproefd, worden gesprekken niet echt meer gevolgd, of mooie plekken niet echt meer in mensen opgenomen.

Langzaam aan zijn we onszelf als mensen aan het trainen om voortdurend afgeleid te zijn van het huidige moment. Bij sommige mensen begint het al vlak nadat ze wakker worden, ze pakken meteen hun smartphone tevoorschijn om Facebook te checken, berichtjes te sturen of e-mail te lezen. Voor andere mensen is het de krant, de televisie of de radio die meteen aangaat. Voor weer andere mensen zijn het de toekomst dromen die ze in hun hoofd maken over alle goede voornemens voor het aankomende jaar.  Steeds meer zweven mensen rond in gedachten, in de digitale wereld of in hun hoofd zodat ze er eigenlijk nooit meer echt helemaal zijn.

Gelukkig is het zo dat ook steeds meer mensen zich dit beseffen en langzaam aan komt er een soort tegenbeweging. We gaan juist het tegenovergestelde doen. Sommige mensen, stellen zoals Wendy een telefoon vrije avond voor, anderen laten de televisie eens een avondje uit. Als je dat doet ontstaat er een soort ruimte waarvan sommige mensen niet een meer weten hoe ze er mee om moeten gaan. Ze voelen zich onrustig zonder afleiding van hun gedachten of van de digitale media.  Maar dan, als die onrust een beetje is gezakt komt er ruimte. Ruimte voor jezelf, ruimte om de mensen met wie je bent even helemaal in je op te nemen. Echt te luisteren naar gesprekken, echt te kijken naar de plek waar je bent en je gevoelens weer een beetje meer toe te laten.

Uitrusten in het huidige moment

Het huidige moment bied je de kans om uit te rusten. Met het huidige moment bedoel ik dus dit moment, waarop je dit leest. Als je nu terwijl je dit leest even pauze neemt en eens opmerkt dat je dit aan het lezen bent alsof je als het ware buiten jezelf stijgt en jezelf dit ziet lezen. Haal dan eens diep adem en voel hoe de adem je borstkas een beetje optilt en je organen masseert. Haal dan nog eens diep adem en luister. Hoor hoe de achtergrond geluiden rijzen uit de stilte en daarna langzaam weer verdwijnen. Zie de kleuren van het beeldscherm, van alle icoontjes in je ooghoeken en de letters op het scherm. Merk hoe je dieper adem begint te halen en eventjes helemaal uitrust.  Voel je wat dit doet?

Het huidige moment bied je altijd, wat je ook aan het doen bent de kans om even uit te rusten. Als je iets gaat doen, wat het ook is. Doe het dan met je hele aandacht. Als je wilt Facebooken, Facebook dan met je hele aandacht en als je een gesprek voert met iemand, doe dit dan met je hele aandacht. Zo kan je van alles een soort meditatie maken. Helemaal aanwezig zijn bij wat je doet geeft je rust.