U bent hier: Home NLP Nieuws Stoppen met piekeren (deel 2)

Stoppen met piekeren (deel 2)

Naar aanleiding van de vorige nieuwsbrief over dit onderwerp kwamen er een heleboel vragen van mensen over piekeren. Vandaag daarom opnieuw een nieuwsbrief over dit onderwerp.

Heb je jezelf wel eens de vraag gesteld, wie eigenlijk degene is die piekert? Als je bewust wordt van het feit dat je weer zit te piekeren dan ontstaat er eigenlijk een extra waarnemer die waarneemt dat jij zit te piekeren. Dus jij neemt waar dat je piekert. Het is op die momenten dat je bewust wordt van je gepieker dat je als het ware eventjes uitrust op de bank en kijkt naar het piekerprogramma in jouw mind.  Op die momenten dat je toch op de bank zit en zit te kijken naar dit piekerprogramma kun je net zo goed een beetje aan de knoppen draaien, zodat jouw gepieker vermindert of zelfs verdwijnt.

Eén van de eerste dingen die je kunt doen is eens luisteren naar de klank van je gepieker. Misschien was je helemaal niet bewust van het feit dat je piekerde in een bepaald stemgeluid. Maar als je er eens aandachtig naar luistert, dan zal je waarschijnlijk opmerken dat je piekert in, je raadt het al: een piekerstemmetje. Waarschijnlijk een beetje een zorgelijk, of zelfs een zeurderig stemmetje.  Pak nu eens de denkbeeldige “afstandsbediening” van jouw mind en begin langzaam aan die knoppen te draaien zodat het stemmetje verandert in een heel komisch stemmetje van een tekenfilmfiguur of een hele zwoele stem. Ga er net zo lang mee door, totdat je gepieker opeens niets anders veroorzaakt dan een glimlach op je gezicht, omdat het zo’n idioot stemmetje is.

Zo, dat was de eerste stap. Het volgende wat je doet, is dat je jouw pieker gedachten gewoon helemaal weg draait met de volume knop. Eventjes geen gedachten. Natuurlijk duurt dat nooit lang en daarom stuur je jezelf nu de goede richting in. Vervolgens denk je bij jezelf iets in de trant van: “ Wat als het allemaal heel erg goed zou gaan, hoe zou de situatie er dan uitzien?”  Het antwoord op deze vraag die je jezelf stelt is waarschijnlijk een stuk positiever dan het negatieve gepieker.

 NLP bij angst en onzekerheid

Tijdens deze workshop leer je tal van manieren om van je angst en onzekerheid af te komen met behulp van NLP technieken. De dag is laagdrempelig, heeft een ontspannen karakter en wordt met veel humor gegeven zodat het tegelijkertijd gewoon een hele leuke dag is om te volgen.

Je leert:

  • Een einde te maken aan negatieve gedachten
  • Hoe je een angstig of onzeker gevoel verandert in een ontspannen gevoel
  • Hoe je stopt met je zorgen te maken over het verleden of de toekomst
  • Hoe je een positief zelfbeeld creëert waarmee je verder kunt.

Klik op onderstaande link voor meer informatie:
NLP bij angst en onzekerheid

Overwin je spreekangst

Speciaal voor mensen die last hebben van angst om te spreken in het openbaar zoals tijdens vergaderingen, presentaties of voorstelrondjes hebben we de workshop: “Overwin je spreekangst”. In één dag leer je alles wat je nodig hebt om ontspannen te presenteren. Lees hier alle informatie:
Overwin je spreekangst

Gratis aanmelden voor NLP artikelen per e-mail
Wil je dit soort NLP artikelen voortaan gratis per e-mail ontvangen? Vul dan hieronder je gegevens in en je ontvangt direct een eerst e-mail.