U bent hier: Home NLP Nieuws Over excellente communicatie

Over excellente communicatie

De middelste naam van NLP ( Neuro Linguïstisch Programmeren ) gaat duidelijk over taal. Een groot gedeelte van NLP gaat dan ook over dit taal gedeelte. Soms krijg ik e-mails van mensen die mij er op – wijzen dat een d of een t op de verkeerde plaats staat in één van mijn NLP – mails of op mijn website. Het is zeker niet dit soort taal waar het in NLP over gaat. Als we het hebben over het goed gebruik van taal binnen NLP dan gaat het veel meer om de manier waarop je taal gebruikt in je communicatie met andere mensen, of zelfs met jezelf.

NLP leert je communiceren op basis van 2 communicatie modellen. Het eerste model gaat over communiceren op basis van specifieke informatie. Toen NLP in de jaren 70 bedacht werd, gebruikten ze dit model om te achterhalen hoe succesvolle mensen zo succesvol zijn. Er werden dan vragen gesteld over de manier waarop ze zinnen construeerden of bijvoorbeeld over het woordgebruik. Door op de juiste manier vragen te stellen kom je zo tot een model voor succes van een bepaald vlak zoals bijvoorbeeld succesvol coachen of succesvol verkopen.

Communicatie modellen

In de loop der tijd zijn er steeds meer modellen voor succes al geworden tot eenvoudig aan te leren NLP technieken die je standaard leert tijdens de NLP opleiding. Denk bijvoorbeeld aan technieken voor succesvol coachen, succesvol verkopen, meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, excellente communicatie etc. Het is dan ook vreemd dat veel mensen nog steeds worden gestuurd om vooral van dit onderdeel van NLP heel erg veel werk te maken en zelfs modelleer opdrachten te doen. Mensen die op deze manier NLP toepassen herken je vaak doordat ze heel vervelende mensen zijn geworden die je lastig vallen met allerlei vragen over hoe dingen precies in elkaar zitten, zonder dat ze daar zelf echt het nut van kennen.
Wanneer je dit model goed gebruikt, heb je het bijna niet nodig. Je bent dan in staat om door de juiste vragen te stellen, snel de informatie te achter halen die je nodig hebt. Daarna kun je dan snel door gaan naar het tweede communicatie model binnen NLP:

Beinvloeden

Het tweede communicatie model binnen NLP gaat over beïnvloedende communicatie. Dit model leert je hoe je mensen om je heen positief kunt beïnvloeden door middel van taal. Het model werkt zo dat je eerst bewust wordt van hoe je mensen om je heen op dit moment onbewust al een bepaalde richting in stuurt. Vervolgens kijk je in hoeverre deze communicatie past bij wat je echte bedoeling was. Daarna pas je de communicatie die je had aan naar iets beters zodat je steeds betere resultaten bereikt in de gesprekken die je voert.

Doordat je beter bent geworden in positieve beïnvloeding gaan mensen om je heen automatisch makkelijker met je mee in je ideeën. Ze hebben vaker het gevoel dat je ze kunnen vertrouwen en dat je verstand van zaken hebt. De meeste mensen ervaren dat hierdoor relaties met mensen verdiepen en verbeteren. Het maakt dat niet of het gaat om bijvoorbeeld je kinderen, je werkgever, je collega’s of je vrienden.

Start NLP Practitioner opleiding

Op vrijdag 3 september starten we met een nieuwe NLP practitioner opleiding. Tijdens deze opleiding behandelen we een heel blok aan het gebruik van taal volgens de NLP modellen. Dit is de meest up 2 date versie van NLP waarin alle NLP taal modellen van NLP gebruikt worden. Hierdoor leer je meeste effectieve versie van NLP op een leuke en eenvoudige manier.

Gratis aanmelden voor NLP artikelen per e-mail

Wil je dit soort NLP artikelen voortaan gratis per e-mail ontvangen? Vul dan hieronder je gegevens in en je ontvangt direct een eerst e-mail.