U bent hier: Home NLP Nieuws Emoties persoonlijk nemen

Emoties persoonlijk nemen

Je hebt het vast wel eens meegemaakt dat je plotseling werd overvallen door een negatief gevoel. Misschien wandelde je een ruimte binnen, hoorde je een liedje op de radio of kreeg je een boze blik van iemand in het verkeer. Opeens voelde je een negatief gevoel en vervolgens bleef dit een hele tijd hangen. Misschien ging je er zelfs over piekeren en verzon je hele verhalen in je hoofd over wat je anders had kunnen doen, anders had kunnen zeggen of hoe je de volgende keer zou gaan reageren in zo’n situatie. Al met al ging je je niet beter voelen en bleef het negatieve gevoel veel langer hangen dan eigenlijk nodig was. Herkenbaar?

 

Wat gebeurt er nu eigenlijk op zo’n moment echt? Is het eigenlijk wel nodig om je zo lang slecht te voelen over zo’n plotselinge negatieve emotie? De hele dag worden we geprikkeld met allerlei informatie. Dit begint al ’s morgens vroeg als we wakker worden. De radio, de krant, Facebook, de televisie, om maar enkele voorbeelden te noemen. Het leeuwendeel van deze informatie komt onbewust bij ons binnen. Denk maar aan een reclame deuntje wat blijft hangen, of het refrein van een liedje, wat je eigenlijk helemaal niet leuk vindt maar je vervolgens wel meezingt.  Sommige van deze informatie maakt gevoelens in ons los. Als dit prettige gevoelens zijn is er niks aan de hand. Dan hebben we zelfs het liefste dat het zo lang mogelijk duurt. Opeens voelen we ons goed, zingen we vrolijk mee met de radio en genieten we van het goede gevoel.

 

Blijven hangen in negatieve emoties

Er is dus ook informatie die ons negatief beïnvloed. Wat er dan gebeurt is interessant. Zodra we het negatieve gevoel voelen, beginnen we ons direct af te vragen waar het vandaan komt. Soms geven we meteen iemand anders de schuld. Stel dat iemand je een boze blik geeft in het verkeer. Zodra je dit ziet, voel je meteen een ongemakkelijk gevoel van binnen en je kijkt boos terug. Logisch toch? Meteen begin je een interne dialoog met jezelf over wat voor asociaal type diegene is. Misschien voel je je verontwaardigd en snap je niet dat mensen niet gewoon normaal kunnen doen. Jij hebt toch net zoveel recht op de weg als hij! Al met al blijf je met een boos gevoel hangen over diegene die je zo kwaad aankeek. Als je thuis komt vertel je jouw partner erover die vervolgens ook boos wordt en zich net als jij afvraagt waar het naar toe moet in deze maatschappij. Tijdens het avond eten blijven jullie hier over praten en de stemming zit er lekker in 😉

 

Emoties niet persoonlijk nemen

Als we negatief beïnvloed worden door informatie, dan hebben we dus de neiging om dit gevoel extreem serieus en persoonlijk te nemen. We denken, zoals in bovenstaand voorbeeld, dat de boze blik op ons gericht is, dat het over ons gaat. Grote kans dat de bewuste man gewoon een rotdag heeft gehad en nu ook nog eens in een lange file is beland, waardoor hij de tiende verjaardag van zijn dochtertje heeft gemist.  Eigenlijk verdient de beste man een glimlach en we zouden hem even voor moeten laten zodat hij eerder thuis is.

 

Wat zou er gebeuren als we dit gevoel niet zo serieus en persoonlijk zouden nemen? De man geeft je een boze blik en jij voelt meteen een negatief gevoel. Vervolgens glimlach je vriendelijk naar dit gevoel (dus niet perse naar de man). Je kijkt er naar en laat het er gewoon even zijn. Verder doe je er helemaal niets mee. Je gaat er niet over piekeren, niet over nadenken maar laat het er gewoon zijn en lacht er vriendelijk naar. Je zal merken dat als je dit oefent dat het gevoel veel sneller verdwijnt en je gewoon ontspannen verder kan rijden. Als je thuis komt bij je partner geef je hem een knuffel en je hebt een relaxte avond.