U bent hier: Home NLP Nieuws Diep luisteren

Diep luisteren

Deze week belde een vriendin huilend op. Haar vriend had het definitief uitgemaakt. Ze moest het huis waar ze samenwoonden per direct verlaten. Ze was ontroostbaar. Ik schrok zo van haar emotie dat ik die het liefst meteen voor haar wilde wegnemen. Nog voordat ze goed en wel was uitgepraat begon ik al adviezen aan te dragen.

Toen ik de telefoon neerlegde besefte ik dat ik nauwelijks de tijd had genomen om echt naar haar te luisteren. Ik was vooral manieren voor haar aan het verzinnen om uit die nare situatie te komen.

‘Luisteren om de ander goed te begrijpen in plaats van luisteren om te antwoorden’

Goedbedoeld natuurlijk, maar soms is het beter is om vooral goed te luisteren naar wat de ander dwars zit. Luisteren om de ander goed te begrijpen in plaats van luisteren om te antwoorden. Dat doe je door goed op te letten wat de ander zegt en er waar nodig vragen over te stellen.

Diep luisteren

In het Boeddhisme is er een meditatietechniek, die ‘diep luisteren’ wordt genoemd. Dat betekent simpel gezegd dat je heel goed luistert wat de ander zegt en dat je bovendien zoveel mogelijk luistert zonder te oordelen. Dat is een hele kunst. Let maar eens op hoe makkelijk je een oordeel hebt wanneer iemand je iets vertelt.

< Ik ben de hele week ziek geweest

> He wat vervelend.

Of

< Ik heb die presentatie helemaal verprutst

> Nou, wat naar voor je joh.

Misschien lijkt dit antwoord in eerste instantie gewoon op een begripvolle opmerking. In werkelijkheid is het een (goedbedoeld) (mini)oordeel over de situatie.

Hoe moet het dan?

In plaats van direct te antwoorden met een oordeel over de situatie kan je een vraag stellen om de ander beter te begrijpen. Misschien is het zelfs niet eens nodig om verbaal te antwoorden, maar kan je gewoon begripvol knikken. Op die manier creëer je een veilige ruimte waarin de andere zich gehoord voelt en het gevoel over de situatie beter kan toelaten.

‘Door te luisteren zonder te oordelen creëer je een veilige ruimte waarin de ander zich gehoord voelt en het gevoel over de situatie beter kan toelaten’

Dat gaat dan bijvoorbeeld zo:

< Ik heb die presentatie helemaal verprutst

> Hoe voelt dat voor je? / Hoe vind je dat?

< Heel vervelend. Ik baal echt van mezelf.

> Ik begrijp het. Wil je er nog iets over kwijt?

< Niet echt. Het voelt nu gewoon even rot.

> Okay. Als ik iets voor je kan doen, dan ben je welkom.

< Dankjewel. Fijn dat je er voor me bent.

Met deze inzichten in mijn achterhoofd belde ik die vriendin even later terug en vroeg haar of ze nog iets kwijt wilde over de situatie. Ze vertelde dat zich vooral heel naar voelde en vroeg of ze een nachtje bij ons mocht komen logeren. In plaats van advies te geven hebben we samen soep gegeten en een film gekeken. De volgende dag voelde ze zich al een stuk beter.

Probeer het maar eens uit in de praktijk. In plaats van direct een antwoord klaar te hebben als iemand iets zegt doe je niets en geef je de ander de ruimte. Desnoods stel je een vraag om beter te begrijpen wat ze bedoelen. Ik ben benieuwd of het jou net zoveel mooie open gesprekken oplevert als mij.

Meer lezen van Robin?