U bent hier: Home Beter contact maken met het Meta Model

Beter contact maken met het Meta Model

17 juli 2013
Robin Stevens NLP Trainer

Binnen NLP maken we gebruik van twee taalmodellen: het Meta Model en het Milton Model.

Het Meta Model wordt gebruikt om ontbrekende informatie die we nodig hebben te achterhalen door overtredingen in het taalgebruik van de ander op te sporen en er vervolgens vragen over te stellen. Als je over het juiste gedeelte van de zin vragen stelt, kan het Meta Model je bijvoorbeeld helpen om beter contact te maken in je relaties met bijvoorbeeld vrienden, collega’s of je familie. Dit komt doordat je een stukje dichter bij de betekenis van woorden van de ander komt. Vervolgens kun jij je gedrag zo aanpassen dat je relatie met de ander verbetert.

Meer aandacht

Een voorbeeld is de ‘Meta Model overtreding’ die we een nominalisatie noemen. Een nominalisatie is een zelfstandig naamwoord maar het is iets wat niets tastbaar is (je kunt het niet oppakken of aanraken). Voorbeelden zijn: liefde, ontspanning, aandacht, vrijheid, rust en zelfvertrouwen. Allemaal zelfstandige naamwoorden maar allemaal niet tastbaar. Aandacht betekent bijvoorbeeld voor bijna iedereen iets anders. Als een van je vrienden dus zegt dat hij of zij graag meer aandacht van je zou willen, dan is het slim om daar een vraag over te stellen. Bijvoorbeeld: Wat zou ik kunnen doen, om jou het gevoel te geven dat je voldoende aandacht krijgt?

Het antwoord op die vraag zorgt ervoor dat je precies weet wat je te doen staat om diegene aandacht te geven. De kans is groot dat dit iets heel anders is dan wat je zelf had verstaan onder het woord aandacht.

Meer vrijheid?

Zo had ik kort geleden een cliënt die een vervelende relatie had met zijn werkgever. Hij had het gevoel dat zijn werkgever hem niet voldoende vrijheid gaf in zijn functie en had dit al herhaaldelijk aangekaart tijdens het weekoverleg. Als reactie had de werkgever hem een laptop gegeven zodat hij vanuit huis kon werken en een auto van de zaak, zodat hij overal naar toe kon rijden. Klinkt als een mooie oplossing voor meer vrijheid.

Toch was dit helemaal niet waar mijn cliënt naar op zoek was. Hij wilde niets anders dan vrijheid in het nemen van beslissingen op managementniveau zodat niet over elke nieuwe klant uitvoerig overleg hoefde te zijn per e-mail en telefoon dit koste namelijk veel te veel tijd. Zo zie je dat er twee totaal verschillende betekenissen van het woord vrijheid kunnen zijn tussen twee mensen. Het enige dat mijn cliënt hoefde te doen was naar zijn werkgever gaan en precies vertellen wat hij bedoelde met meer vrijheid. Namelijk: zelf beslissingen kunnen nemen op management niveau.

Zoals je ziet kan het soms nuttig zijn om vragen te stellen over de nominalisaties die mensen om je heen gebruiken. Daarnaast kan het handig zijn om soms (maar niet altijd) je eigen nominalisaties wat verder toe te lichten.

Het resultaat is dat je meer succes hebt en beter wordt  in het contact maakt met de mensen om je heen.

Gratis aanmelden voor NLP artikelen per e-mail

Wil je dit soort NLP artikelen voortaan gratis per e-mail ontvangen? Vul dan hieronder je gegevens in en je ontvangt direct een eerst e-mail.

Over Robin Stevens

Robin Stevens organiseert sinds 2007 NLP opleidingen en trainingen in persoonlijke ontwikkeling. Hij publiceerde in 2017 de bestseller: De kracht van NLP. Interviews en columns van Robin verschenen onder andere in: LINDA, JM Ouders, TV West, Managementboek en diverse lokale media