U bent hier: Home NLP Nieuws 5 slimme technieken voor een opvallend gelukkig leven

5 slimme technieken voor een opvallend gelukkig leven

Met gewoon gelukkig zijn schiet je weinig op. Gewoon gelukkig zijn betekent namelijk dat je gelukkig bent omdat alles goed gaat in je leven. Maar helaas gaat in het leven niet altijd alles goed. Wat je echt wilt, is leren hoe je gelukkig kunt zijn, zonder reden. Dat klinkt misschien simpel, maar dat is het niet direct. We hebben vanaf onze kindertijd immers aangeleerd, dat we eerst aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om ons waardevol en gelukkig te mogen voelen.

In mijn boek De kracht van NLP beschrijf ik hoe je NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren), meditatie en bewustwording kunt gebruiken om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hoe je je voelt en hoe gelukkig je in een bepaalde situatie bent. Om je vast een idee te geven van hoe dit in zijn werk gaat, leer ik je graag alvast de eerste technieken.

1. Geloof niet alles wat je denkt

Je denkt bijna 60.000 gedachten op een dag. Als een (groot) deel van die gedachten piekergedachten zijn en je gelooft alles wat je denkt, dan is er grote kans dat dit niet goed voelt. Door je bewust te worden van je gedachten kan je leren om ze minder serieus te nemen. Zodra die ene piekergedachte weer eens langs komt, geloof die dan niet direct maar merk die gedachte op en glimlach er vriendelijk naar. Zo neem je jezelf niet te serieus en voel je je meteen relaxter.

2. Lap je eigen regels aan je laars

Vanaf onze opvoeding leren we allerlei regels waar we ons aan moeten houden. Dat worden er in de loop van ons leven zoveel, dat het gedoemd is om op een dag te mislukken. Conflicterende regels als “ik moet een goede moeder/vader zijn en er altijd voor mijn kind zijn” gecombineerd met “ik moet een succesvolle carrière hebben en 60 uur per week werken” zorgen bovendien vaak voor extra stress  Zodra het daadwerkelijk mislukt om ons aan de regels te houden voelt het alsof we enorm gefaald hebben. Wat we op dat moment vaak vergeten zijn, is dat wij zelf vaak degenen zijn die onszelf de regels hebben opgelegd. Door je hier bewust van te worden kan je je regels wat versoepelen en jezelf wat meer de ruimte geven.

3. Neem elke dag even tijd voor jezelf

Neem elke dag de tijd om even helemaal alleen te zijn. Ga ergens op een rustig plekje zitten, buiten of op een speciaal plekje in huis wat je daar speciaal voor inricht. En ga daar gewoon zitten. Verder hoef je niks bijzonders te doen. Je mag het mediteren noemen, of gewoon even zitten. Een paar minuten is al genoeg. Het is een heerlijk gevoel als je weet dat je elke dag even een paar minuten voor jezelf hebt.

4. Leer om je goed te voelen zonder reden

Ga op zoek naar kleine situaties in je leven, waarin je je gewoon goed voelt zonder dat daar veel voor nodig is. Voor sommige mensen is het een lekkere kop koffie, voor anderen een zonsondergang. Bewustzijn is het toverwoord. Als je bewust, met je hele aandacht je koffie drinkt smaakt hij veel beter dan wanneer je hem in je haast snel achterover gooit.

5. Laat je verwachtingen los

Leer jezelf aan, om zo min mogelijk verwachtingen te hebben. Naar jezelf toe, maar ook naar andere mensen toe.Hoe minder je verwacht, hoe minder groot de kans is dat je teleurgesteld raakt op het moment dat je verwachtingen niet uitkomen. In plaats daarvan kan je jezelf aanleren om het leven te accepteren zoals het zich voordoet. Dat is soms niet makkelijk, maar wel het meest realistisch. Het leven is tenslotte al precies zoals het nu is. Dus teleurgesteld raken over niet uitgekomen verwachtingen is zonde van je tijd. Hoe meer je het leven accepteert zoals het nu is, hoe meer je kan ontdekken dat ook het leven zoals het nu is, helemaal goed is, zoals het is.

Meer slimme technieken lezen voor een opvallend gelukkig leven?

Bestel dan mijn boek: De kracht van NLP.