U bent hier: Home Columns Omgaan met tegenslag

Omgaan met tegenslag

Een paar weken geleden heeft mijn vriendin Liza die altijd alles regelt rondom de trainingen, haar been gebroken. Dat was best vervelend voor haar, omdat ze een eigen yogaschool runt en nu dus geen yogales meer kon geven. Vlak voordat ik vorige week een zevendaagse training in ging kwam er ook nog een griepje bij mij opzetten. Zo zaten we dus met een gebroken been en een schorre stem in onze trainingszaal vorige week. De wet van Murphy noemen ze dat.

Gelukkig zagen we er allebei de humor wel van in en hebben we besloten er het beste van te maken. We hebben even gekeken hoe we onze eigen skills op het gebied van NLP en persoonlijke ontwikkeling konden gebruiken goed met deze situatie om te gaan.

Falen vs. Leren

Zoals je misschien wel weet NLP is de studie van succesvol gedrag. In de jaren zeventig werd door de grondleggers van NLP succesvol gedrag van verschillende mensen uit uiteenlopende vakgebieden gemodelleerd. Ze gebruikten de modellen van succesvol gedrag om zelf succesvoller te worden en om anderen te helpen. En dat had veel effect!

‘Succesvol gedrag bleek niet, zoals men soms dacht, een toevalstreffer te zijn, maar het resultaat van een bepaalde manier van denken en communiceren.’

Een van de dingen die succesvolle mensen goed bleken te kunnen is het omgaan met tegenslag. Soms lijkt het van de buitenkant alsof iemand die succesvol is, dit altijd al geweest is. Als je iets dieper kijkt, zie je dat succeservaringen en ervaringen van falen elkaar ook bij succesvolle mensen regelmatig afwisselen. De truc is dat ze het gevoel van falen niet langer als falen ervaren, maar als een ervaring die bij het proces van slagen hoort. Wanneer iets niet de eerste keer lukt, wordt dit geaccepteerd en daarna gezien als een leermoment. Er wordt feedback verzamelt om het de volgende keer beter te doen.

Drie manieren om zelf beter om te gaan met tegenslag

1. Negeer je interne dialoog
Als we in een vervelende situatie terecht zijn gekomen is dat al erg genoeg op zichzelf. Veel van ons hebben de neiging om daarnaast nog een soort interne verslaggever op te starten die continue zeurt en piekert hoe vervelend de situatie is. Hoe serieuzer je deze interne dialoog neemt, hoe groter de tegenslag aanvoelt. Merk eens op dat het een serieus piekerstemmetje is in je hoofd. Maak dat stemmetje eens belachelijk door er een gek stemmetje van te maken. Voelt het nu nog net zo serieus?

2. Accepteer de situatie
Wanneer je in een situatie terecht bent gekomen die je liever had vermeden zit er niks anders op dan de situatie te accepteren zoals hij is. Het meeste van ons lijden komt niet van de situatie zelf, maar van ons verzet tegen de situatie zoals hij is. We vergelijken continue het plaatje in ons hoofd van hoe het eigenlijk zou moeten zijn met de situatie zoals hij op dit moment daadwerkelijk is. Hoe meer het je lukt om de situatie helemaal te accepteren, hoe beter je je voelt.

3. Leer van de situatie
Als je eenmaal geaccepteerd hebt dat je in deze situatie terecht bent gekomen, kan je je vervolgens gaan afvragen wat je hiervan kunt leren. Hoe kan je het de volgende keer voorkomen? Wat kan je vanaf nu anders gaan doen zodat het in de toekomst beter gaat? Zijn er dingen die je nu kan doen om de situatie fijner of beter te maken? Als je jezelf positieve, constructieve vragen stelt is de kans groot dat je zelf met goede antwoorden komt. Voordat je het weet ben je weer onderweg naar positievere tijden!

Door bovenstaande principes toe te passen op onszelf, hebben we van de zevendaagse training die voor de deur stond misschien wel een van de beste trainingen tot nu toe gemaakt. Zo werd iets wat eerst een tegenslag was, nu een hele positieve ervaring voor ons en de deelnemers. Ik wens jou natuurlijk hetzelfde voor jouw situatie!

Lees meer van Robin: